Stichting Ruprecht-orgel

– Galliarda Ex. D

Georg Muffat (1653-1704)
– Ciacona
 uit “Apparatus musico-organisticus” (1690)

George Frideric Handel (1685-1759)
Suite in g HWV 432
– Ouverture
– Andante
–
Sarabande
– Gigue
– Passacaglia

David Jansen groeide op in een bekende Nederlandse muzikantenfamilie. Na de eerst lessen in familiekring op het gebied van zang en clavecimbel- en orgelspel zette hij zijn studie voort bij Jan Welmers aan het Utrechts Conservatorium en bij Leo van Doeselaar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ook volgde hij diverse masterclasses, o.a. bij Ton Koopman.
Hij was prijswinnaar bij diverse concoursen; o.m. het Internationaal Orgelconcours Nijmegen 2000 (1e prijs).
Als solist, continuo-speler en begeleider speelt David muziek van de afgelopen 500 jaar, met een speciale voorliefde voor de eerste helft van de 20ste eeuw en de Barok.
David Jansen speelt bij gerenommeerde gezelschappen als Amsterdam Sinfonietta (onder meer o.l.v. van Bobby McFarren en Candida Thompson), Cappella Amsterdam, Concerto d’Amsterdam (o.l.v Elizabeth Wallfisch), het Radio Philharmonisch Orkest Holland,  het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Kamerorkest en het Egidius Kwartet.
Behalve op de belangrijkste Nederlandse concertpodia concerteerde hij in Spanje, Duitsland, Frankrijk, België, Engeland, Tsjechië, Kroatië, Bolivia en Peru. Hij was te horen op diverse festivals, zoals het Festival Oude Muziek, Festival Mitte Europa, het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en “Julian Rachlin and Friends”.

********************************************************************************

15 juli door Wouter Koelewijn

‘Johann Sebastian Bach 1685-1750’

Praeludium C Dur BWV 545/1

Aria variata alla maniera italiana BWV 989
Thema met 10 variaties

Allegro, uit: Trio sonate G Dur BWV 1027/1039
bewerking door Johann Peter Kellner (?; 1705-1772) naar Sonate in G voor Viola da Gamba en Clavecimbel BWV 1027 / Sonate voor twee fluiten en continuo BWV 1039

Concerto C Dur BWV 976
Klavierbewerking door J.S. Bach naar Antonio Vivaldi, Concerto in E Dur voor viool, strijkers en continuo, opus 3, nr.12 (RV 265)
– Largo
– Allegro

Wouter Koelewijn is organist en klavecinist. Hij studeerde cum laude af als Master of Music aan het conservatorium van Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Aan hetzelfde instituut ontving hij het hoofdvakdiploma Kerkmuziek cum laude. Wouter Koelewijn studeerde de hoofdvakken orgel bij Reitze Smits en Bernard Winsemius, improvisatie bij Jan Raas en klavecimbel bij Siebe Henstra.
Hij won prijzen op diverse concoursen, waaronder het internationale concours voor oude muziek Musica Antiqua te Brugge. Wouter Koelewijn was medeoprichter en jarenlang bestuurslid van Stichting Voor de Wind. Deze stichting gaf diverse compositieopdrachten en realiseerde een zestal festivals en talrijke vernieuwende, interdisciplinaire producties waarvan er vele hun weg vonden in binnen- en buitenland. Als concertorganist treedt Wouter Koelewijn op in internationale orgelseries en muziekfestivals. Ook is hij begeleider en continuospeler op orgel en klavecimbel.

29 juli door Cees van der Poel

Dietrich Buxtehude (ca. 1637–1707)

Toccata in F-groot BuxWV 156

Johann Ludwig Krebs (1713–1780)

Trio in c-klein

Christian Friedrich Ruppe (1753–1826)

uit: ‘Dixhuit Pièces pour l’Orgue ou Piano-forte’

XV Largo Grave – XVI Fuga Allegro – XVII Romance Larghetto – XVIII Rondo Allegro Finale

Cees van der Poel, uitvoerend musicus en koordirigent, studeerde orgel bij Jan van Stokkum (Bussum), Albert de Klerk (Haarlem) en aansluitend orgel, kerkmuziek en piano aan de conservatoria van Amsterdam en Maastricht bij onder meer Hans van Nieuwkoop, Frédéric Meinders en Joop Celis. Hij is verbonden als continuospeler aan het ensemble La Barca Leyden waarmee hij verschillende cd’s maakte (www.labarcaleyden.nl). Van der Poel werkt als adviseur op orgelbouwgebied, onder meer in samenwerking met kerkelijke koepels en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Op dit moment is hij voorzitter van het College van Orgeladviseurs Nederland; hij werkt mee aan de Landelijke Opleiding tot Orgeladviseur en maakt deel uit van redactie van vakblad ‘Het Orgel’.

12 augustus door Peter van Dijk:

‘Van Amsterdam via Hamburg naar Husum’

Amsterdam. Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Toccata 5. toni

Hamburg. Heinrich Scheidemann (1595-1663)
Fantasia [in G]

Hamburg. Anonymus (Witzendorf Tabulatur, 1655)
Der Hamburger Crawal

Hamburg. Johann Adams Reincken (1633?-1722)
Toccata [in g]

Husum. Anonymus (Husumer Orgelbuch, 1758)
Concerto in d
Allegro – Adagio – Vivace

Peter van Dijk (1952, Groningen) studeerde orgel, clavecimbel, kerkmuziek en muziekwetenschap in Utrecht en Amsterdam. Hij is een internationaal veelgevraagd organist, docent, voordrachthouder, muziekregisseur, jurylid bij concoursen, publicist en orgeladviseur. Zijn spel is op vele opnames vastgelegd (CD, LP, radio en televisie) en hij schreef talrijke artikelen en enkele boeken over (orgel)muziekgeschiedenis, uitvoeringspraktijk en orgelbouw(historie).
Als radiomedewerker verzorgde hij vele series orgeluitzendingen, onder meer over historische orgels in diverse Europese landen of cultuurgebieden, zoals de Elzas, Italië, Bohemen en uiteraard Nederland.
Als orgeladviseur was c.q. is hij betrokken bij nieuwbouw- en restauratieprojecten in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen en Tsjechië. Peter van Dijk was van 1970 tot 2013 achtereenvolgens cantor-organist van de Willem de Zwijgerkerk en organist van de Tuindorpkerk. Hij is orgeladviseur van de Protestantse Gemeente Utrecht.
De CD-box met de complete klavierwerken van Jan Pieterszoon Sweelinck, die hij produceerde en waaraan hij als organist meewerkte, ontving in 2003 een Edison. In 2011 werd hij onderscheiden met de Speld van de Stad Utrecht.

26 augustus door David Jansen

François Couperin (1668-1733)
– Offertoire sur les Grands jeux (uit: Messe pour les paroisses)
– Le Rossignol en amour